DS 21

Historie

De Citroën DS is geproduceerd tussen oktober 1955 en april 1975. Van het type ID en DS zijn in totaal 1.456.115 exemplaren geproduceerd. Toen de DS in oktober 1955 als opvolger van de legendarische Traction Avant werd geïntroduceerd, was er sprake van een revolutionair model: met zowel de vormgeving als de techniek (vering, schakeling, stuurbekrachtiging en rembekrachtiging werken op één hydraulisch systeem) was de DS haar tijd vér vooruit, want ook nu nog, 60 jaar later, is de DS een auto die geroemd wordt om haar comfort en gebruiksgemak.
Mijn exemplaar is een DS 21 Hydraulique: een DS met een 2175 cc-motor en een Hydraulische halfautomatische 4-versnellingsbak.
Het type DS 21 is geleverd van september 1965 tot oktober 1972, en van de Berline, Pallas, Prestige en cabriolet zijn 207.313 exemplaren geproduceerd.
Het eerste (Franse) kenteken voor deze auto is op 16 juli 1970 afgegeven, de productiedatum is 9 juli 1970.
De DS 21 stond destijds met een bedrag van Fl. 17.255 (nu: € 7.850) op de Nederlandse prijslijsten.

Bijzonderheden

De DS 21 is uitgevoerd in de kleurstelling wit (koets) en lichtgrijs (dak), oftewel Blanc Cygne (AC 093) en Gris Nacré Metallic (AC 095). Het dak is van polyester, de stoffen binnenbekleding is uitgevoerd in Jersey Velours Rouge. Deze kleurencombinatie is “af fabriek” geleverd, het betreft een originele combinatie die in 1970 leverbaar was; op het schutbord ontbreekt weliswaar het codeplaatje van de dakkleur, maar dat was voor de Franse versies gebruikelijk. Het betreft het type met de derde neus, opliggende deurklinken, 3-klokken-dashbord en een wikkelstuur. De chassisnummers van een DS 21 Hydraulique uit het productiejaar 1970 (van 1-9-1969 t/m 31-8-1970) lagen tussen 46 40501 en 46 47849. Mijn DS 21 heeft het chassisnummer 46 47804.

Van juli 1970 tot april 1974 is deze auto geregistreerd geweest in het Département Maine et Loire en van april 1974 tot december 2000 in het Département Vendée; sinds 3 januari 2001 staat zij op Nederlands kenteken. Vanaf 1984 is de historie en het onderhoud (inclusief facturen van de garage) bekend. Tussen 1984 en 2007 (23 jaar) is er door de 2 particuliere eigenaren slechts 29.000 kilometer met de DS gereden (aantoonbaar). De huidige kilometerstand (december 2014) is 90.000. Eind 2000 is in Nederland het interieur opnieuw bekleed (met de originele stof) en is de hemelbekleding vernieuwd. In april 2002 heeft de auto een Dinitrolbehandeling gehad bij Jan van Egmond (Corrosie-preventie en -protectie).

De auto is qua techniek en chassis in zeer goede staat; aan het plaatwerk moet wat aandacht besteed worden (zeer weinig roest, slechts lichte parkeerschade) maar vervanging van plaatwerk is niet noodzakelijk. Het herstel van het plaatwerk inclusief het opnieuw spuiten in de kleuren Blanc Meije (AC 088) voor de koets en Gris Nacré Metallic voor het dak is gebeurd in de periode 2009-2013. De auto is in onderhoud bij de DS-specialisten Joep en René Sanders in Mariahout.

Historie eigenaren, kentekens en kilometerstanden

Uit de informatie van de Carte Grise en de overschrijvingsbewijzen van de RDW blijkt dat de auto 3 particuliere eigenaren vóór mij heeft gehad:

De 1e Franse eigenaar woonde in het Département Maine et Loire (kenteken 7947 QC 49) en heeft de auto in bezit gehad van 16 juli 1970 tot 12 april 1974.

De 2de Franse eigenaar woonde in Mortagne sur Sèvre in het Département Vendée (kenteken 403 PZ 85) en heeft de auto in bezit gehad van 12 april 1974 tot 13 december 2000.

Claus Klassiekers (toen in Zuidwolde, nu in Den Haag) heeft de auto naar Nederland gehaald, op kenteken gezet (AH-61-83) en heeft de auto in voorraad gehad van 13 december 2000 tot 13 april 2001. Aantal gereden kilometers: ± 2.000

De 3de Nederlandse eigenaar heeft de auto in bezit gehad van 13 april 2001 tot 7 september 2007. Aantal gereden kilometers: ± 7.000

Technische gegevens

Motor:Type DX 2, 4 cilinders, 2175 cc
Brandstof:Benzine
Boring x slag:90 x 85,5 mm
Compressieverhouding:8,75 : 1
Vermogen:115 PK
Topsnelheid:± 175 km/h
L x B x H:487 x 180 x 147
Gewicht:1268 kg
Wielbasis:312 cm
Spoorbreedte voor:151,6 cm
Spoorbreedte achter:131,6 cm