CitroŽn Acadiane

Historie

De Acadiane is geproduceerd tussen 1978 en 1986, als opvolger van de AK 250 en AK 400. In die 9 jaar werden 253.393 stuks geproduceerd. In Nederland werden 8046 stuks verkocht, en de meeste werden ingezet als bedrijfswagen.
Mijn exemplaar werd 18 juni 1981 op kenteken gezet; in dat jaar werden in Nederland 1063 stuks verkocht. Het ORGA-nummer ontbreekt helaas. Het oorspronkelijk grijze kenteken was BB-10-LX, maar de eerste eigenaar heeft in 1986 in de laadruimte een bankje gemonteerd en heeft bij de RDW de Acadiane laten herkeuren als personenauto, vandaar het kenteken PZ-51-GV.
In februari 1994 heb ik de Acadiane met slechts 85.000 kilometer op de teller als tweede eigenaar overgenomen van mijn zwager vanwege een schijnbaar onoplosbaar probleem: na een aantal keren remmen bleef de auto stilstaan en was hij onmogelijk van de plek te krijgen. Na onderzoek bij de CitroŽngarage bleek dat er gewone remvloeistof in het reservoir zat, in plaats van de noodzakelijke LHM, met als gevolg dat de hoofdremcilinder bleef vastzitten. Nadat dit probleem opgelost werd, was de weg vrij voor een grondige restauratie. Tijdens die restauratie (in eigen beheer) is veel plaatwerk vervangen, deels door nieuw plaatwerk uit Frankrijk en Nederland, deels door tweedehands plaatwerk. Technisch was de auto 100%, met uitzondering van de drukgroep die aan vervanging toe was. Het chassis is origineel en nog steeds in goede staat. De restauratie vond plaats in 1996/97, de auto is volledig opnieuw gespoten in zijn oorspronkelijke kleur Jaune Service (AC 323).
De Acadiane is in juli 2007 met een kilometerstand van 107.000 verkocht aan de zoon van de vorige eigenaar. De auto is 13 jaar in het bezit van de eerste eigenaar geweest, is 13 jaar in mijn bezit geweest en blijft nu wťťr in familiebezit.

Bijzonderheden

  • Auto is nog steeds in onderhoud bij monteur Christ de Haan van CitroŽndealer v.d. Berg in Sint-Oedenrode.
  • Spuiterij van Boxmeer in Schijndel verzorgde het las- en spuitwerk van de carrosserie.
  • De redactie van het tijdschrift Auto Motor Klassiek besteedde in februari 2002 een artikel aan deze Acadiane (AMK 2-2002)
  • Volgens de RDW waren in Nederland in januari 2002 nog Ī 100 exemplaren op kenteken geregistreerd

Technische gegevens

Motor:2 cilinder boxer, 602 cc
Boring x slag:74 x 70 mm
Compressieverhouding:8,5 : 1
Vermogen:31 PK bij 5750 T/min
Topsnelheid:100 km/h
L x B x H:403 x 150 x 182
Gewicht:680 kg
Laadvermogen:475 kg
Wielbasis:254 cm
Spoorbreedte voor:126 cm
Spoorbreedte achter:126 cm