2CV6 Club

Historie

De 2CV6 is in productie geweest van augustus 1971 tot eind juli 1990. Deze 2CV6 Club met het kenteken JB-99-FV is feitelijk een assemblage van een gerestaureerd onderstel van een rood/zwarte Charleston (september 1982) en een Bleu Celeste bovenbouw (september 1986). De eerste restaurateur startte het project in oktober 2002 toen de auto nog een complete Charleston was; het onderstel is vakkundig gerestaureerd, waardoor het chassis op dit moment in prima staat verkeert. De bovenbouw bleek echter slecht te zijn. Vanwege ziekte heeft de eerste restaurateur eind 2004 het complete project, inclusief veel reserveonderdelen, overgedaan aan de gebroeders Rob & Ton Kaanders van Golden-Years in Vught. Zij hebben de laatste hand gelegd aan de restauratie van het onderstel. De bovenbouw bleek onbruikbaar. Rob en Ton Kaanders zijn vervolgens gestart met de restauratie van ‘hun’ Bleu Celeste bovenbouw (vloerplaten vernieuwd, kofferbodem vernieuwd), met het doel om uiteindelijk onder- en bovenstel te verenigen tot een gerestaureerde 2CV6. Maar ook die aanpak strandde: vanwege ruimtegebrek kwam de combinatie in een schuur in Helvoirt te staan, waar ik hem eind maart 2012 heb opgehaald. De restauratie zal in het najaar van 2014 starten, en ik verwacht dat de 2CV6 in de zomer van 2015 weer inzetbaar is.

Bijzonderheden

De koets is in prima staat. Een aantal onderdelen ontbreken en/of zullen vernieuwd moeten worden. De koets wordt volledig opnieuw gespoten in de kleur blauw van 1982: Bleu Lagune (AC 639). Qua uitvoering blijft het een Club: brede achterbumper, grote kilometerteller, een van binnenuit sluitend dak. Om praktische redenen en vanuit esthetische overwegingen wordt er echter in de volgende details afgeweken van de originele uitvoering: ronde koplampen, zwart dak, zwarte skai bekleding.

Technische gegevens

Motor:2 cilinders, 602 cc, 29 PK
Boring x slag:74 x 70 mm
Compressieverhouding:8,5 : 1
Topsnelheid:± 113 km/h
L x B x H:383 X 148 X 160
Gewicht:560 kg